Over Museum Murals

Kunst buiten de muren – Museum Murals door heel Nederland in 2024

Stel je voor: twintig musea die de traditionele grenzen doorbreken en kunst naar buiten brengen. In Museum Murals worden street artists geïnspireerd door de schatten van museumcollecties. Door eeuwenoude schilderijen, intrigerende objecten en betoverende verhalen. Met als resultaat: levensgrote muurschilderingen. Streetart gaat verder dan het traditionele canvas en brengt kunst naar daar waar we leven, werken en spelen. Verspreid door heel Nederland maken de Museum Murals de omgeving mooier. Midden in een woonwijk, op een oude fabrieksmuur of langs het spoor. Er is geen ontsnappen aan deze enorme meesterwerken. Dus waar wacht je nog op? Ontdek waar je de murals kunt bewonderen en ga op pad!

Mauritshuis
In het hart van Den Haag ligt het Mauritshuis. Een museum van wereldformaat met een buitengewone collectie wereldberoemde Nederlandse en Vlaamse 17de-eeuwse schilderkunst. Zodra je bij ons binnenstapt ervaar je onze liefde voor de vele meesterwerken, en de gedrevenheid om de verhalen erachter op een moderne en inspirerende wijze met een zo divers mogelijk publiek te delen. In het Mauritshuis vind je iconische werken als het Meisje met de parel van Vermeer en De anatomische les van Rembrandt, waarvoor jaarlijks honderdduizenden bezoekers van over de hele wereld de weg naar ons museum vinden.
VriendenLoterij
De VriendenLoterij steunt organisaties op het gebied van cultuur, sport en welzijn die zich inzetten om dagelijks geluk voor iedereen mogelijk maken. Deelnemers kunnen zelf kiezen voor welke organisatie of instelling ze meespelen en maken direct kans op mooie prijzen. Minimaal 40% van de lotprijs komt ten goede aan 57 culturele partners en bijna 3.500 goede doelen, clubs en verenigingen. Ook kunnen deelnemers met hun VriendenLoterij VIP-KAART elke dag beleven wat zij mede mogelijk maken. De kaart geeft gratis toegang tot meer dan 145 musea en daarnaast tot 50% korting op talloze dagjes en avondjes uit, van bioscoop en dans tot musical, dierenpark en opera. Dankzij de deelnemers schonk de VriendenLoterij sinds 1989 in totaal al ruim € 2,1 miljard.
Museum Murals is een initiatief van het Mauritshuis en wordt mogelijk gemaakt door de deelnemers van de VriendenLoterij. De organisatie ligt in handen van LUSTR. Voor vragen of meer informatie over Museum Murals kun je contact opnemen met:

Annemarie Goedvolk
zakelijk leider