Concentreerde de Nederlandse autodidacte kunstenaar Sidney Waerts zich in zijn vorige werk nog op de negatieve effecten van vooruitgang, technologie en onze steeds sneller wordende consumptiemaatschappij waar hij zich toe probeerde te verhouden, in zijn nieuwe series gooit hij het over een andere meer optimistische boeg. In plaats van zich te richten op de buitenwereld, staat nu het veranderingsproces van zijn binnenwereld centraal. Deze verandering heeft niet alleen te maken met het verlangen naar innerlijke rust, maar is tevens de enige weg naar zelfheling.

 

Jarenlang heeft de stad Sidney Waerts genoeg inspiratie en materiaal geboden. Echter, de grond onder zijn voeten verandert en daar is deze nieuwe serie het resultaat van. Buiten de stad hoefde de kunstenaar van zichzelf niet in hetzelfde tempo door te leven. Geïnspireerd op de Japanse techniek van het zenschilderen (Sumi-e), waarbij eenvoud en spontaniteit cruciaal zijn, gaat Sidney Waerts in zijn recente series meer op zoek naar de rust in de natuur. De logica van de jaargetijden, het ritme van een dag, de groei van planten en bomen – er bestaan geen grenzen aan de ontwikkeling van natuurlijke dingen. Een boom die omgekapt wordt, vindt links- of rechtsom weer zijn weg. In de wilde natuur kan een pure manier van leven worden ervaren, waar geboorte en sterfte logischerwijs bij horen. Ook een essentieel onderdeel voor Sidney om te groeien als artiest. De vergankelijkheid in vorm te accepteren.

 

In Sidney’s werk komen deze natuurlijke vormen tot uitdrukking doordat de kunstenaar zich minder richt op het fotorealisme, en meer op abstractie en impulsiviteit. Acrylverf en spuitbussen, die Sidney Waerts in zijn eerdere werk gebruikt, maken hier plaats voor Oosterse inkt. Dit materiaal biedt nieuwe mogelijkheden en geven het werk een zachter karakter, in plaats van het harde en contrastrijke zwart-wit uit zijn vorige series. Ook is het resultaat van het werkproces anders, onvoorspelbaarder. Kwaststreken en vormen gaan een eigen leven leiden en zorgen voor mooie verassingen onderweg. Alleen op deze manier kan de authenticiteit groeien in het werk en dat is voor Sidney nu nog de enige weg.

 

Sidney Waerts heeft zich de afgelopen jaren toegelegd op muurschilderingen; het schilderen van grote muren in de openbare ruimte. “Muurschilderingen helpen de solidariteit in buurten te vergroten”, zegt Sidney. “Buurten worden in een positiever daglicht gesteld omdat er een openluchtgalerij ontstaat waar hele gemeenschappen bij betrokken zijn. De kunst vertegenwoordigt de gemeenschap en creëert daardoor een gevoel van veiligheid en verbondenheid.” Een grote motivatie naast zijn vrije werk om zijn voeten op de grond te houden.

X

Ooit was de Reede van Texel hét knooppunt voor de internationale scheepvaart. De eeuwen geleden gezonken schepen vormen een schatkamer voor wrakduikers. Heel bijzonder is het 17e-eeuwse Palmhoutwrak, vol exclusieve, persoonlijke voorwerpen. De fantastisch bewaard gebleven zijden Jurk uit het Palmhoutwrak is een wereldwijd uniek topstuk.